Start

Arbetsuppgifter

  • Planera och bygga upp start med fållor och ev. avspärrningar
  • Plocka och sortera kartor och kontrollangivelser (beskrivs i Kartor och kontrollangivelser)
  • Planera, bygga upp och sköta start-toaletter
  • Hantera ev. nummerlappar
  • Snitsla till start och startpunkt
  • Bocka av startande
  • Hantera checkning av SI-brickor i startfållorna och återlämna checkenheter till sekretariatet (OBS inga checkenheter på annan plats än i startfållorna)
  • Starta tävlande i rätt tid
  • Hantera sen ankomst, max 30 min efter starttid enligt tävlingsreglerna
  • Ta hand om överdragskläder för transport till mål

Bemanning

Ca 8-10 personer för 2-3 startfållor inkl. öppen start/direktanmälan:

  • Startchef
  • Snitsling till start och startpunkt
  • Avbockning och checkning i checkenhet av startande per fålla
  • Bevakning av 1- resp. 2-minuterslinjer och kontrollangivelser per fålla
  • Bevakning av startlinje och support för Elit, alla fållor
  • Sen start – glöm ej att checka brickan
  • Start för öppna klasser
  • Transport av överdrag och återlämning av checkenheter till sekretariatet

Material

  • Överstrykningspennor
  • Väderskydd för avbockningen
  • Skydd för publika startlistor
  • Ev anordning att hänga upp nummerlappar på
  • Nödvändiga verktyg: hammare, häftpistol, tejp etc.
  • Nödvändigt märknings- och anteckningsmaterial
  • Startklocka
  • Gå fram tid-klocka
  • Anordning för kontrollangivelser inklusive märkning
  • Kartlådor alt kartbord inklusive märkning
  • Klasskyltar till startbord och angivelser
  • Snitsel:
    • Till Start 1: orange-vit
    • Till Start 2: orange-blå
    • Till Start 3: orange-gul
    • Till startpunkt: röd-vit
    • Mot tävlingsområde: blå-gul alt. med egen design
  • Skyltar:
    • ”Tömning av bricka sker i starten”
    • ”Töm din bricka här”
    • ”Gå fram tid”
    • ”Startpunkt XXX m”
    • ”Till start YYY m”
    • ”Överdragskläder”
    • ”Startlistor”
    • ”Toa dam”
    • ”Toa herr”
    • ”Tävlingsområde”
    • etc.
  • Skärm(ar) till startpunkt(er)
  • Ev. nummerlappar
  • Tävlingskartor
  • Kontrollangivelser
  • Dokument som visar vilka klasser vs banor
  • SI-enheter:
    • TÖM 2-3 på väg till start samt minst en i starten
    • Ev SIAC-OFF
    • En CHECK per startfålla, ev fler för byte vid längre startdjup
    • START för öppna klasser
  • Minutstartlistor
  • Startlistor att sätta upp för deltagarna
  • SI-brickor i reserv
  • Toaletter

Aktiviteter

Förberedelser

  • Kom överens med banläggaren om startproceduren avviker från SOFTs
  • Besluta om första/sista start för öppna klasser
  • Beställ utrustning från GOF resp. klubben via materielansvarig
  • Besök startplatsen I god tid för att kunna justera beställning av material (kolla väderprognos –regn, sol, vind)
  • Ange hur fållor ska organiseras innan lottning; samverka med sekretariat om minutstartlistor
  • Förbered kartor och angivelser
  • Ha dialog med direktanmälan om antal kartor samt se till att de får mall-kartor att sätta upp
  • Säkra telefonnummer till personal, tävlingsledare, sekretariat, banläggare, direktanmälan
  • Kom överens med toalett & dusch om hur hantera toaletter: uppbyggnad, skötsel, rivning
  • Avdela speciell personal för öppna klasser och sen start att ha superkoll på startprocessen

Tävlingsdagen

Se Start-målrutin SOFT 2007 och Tävlingsreglerna avsnitt 7.3 resp. 8

  • Bygg upp startplats och ev. toaletter
  • Snitsla fållor och till startpunkt
  • Sätt ut skärm vid startpunkt
  • Sätt upp informationsskyltar vid start
  • Skylta och snitsla från arenan
  • Sätt upp SI-tömningsenheter för brickor
  • Skylta på väg till start ”Du har väl inte glömt din löparbricka?”
  • Synka startklockan med mobil – UTC gäller
  • Säkra att gå fram tid-klockan går 3 minuter före aktuell tid
  • Fyll kartlådor/kartfack med kartor och kontrollera att bunten har korrekt bana och klassbeteckning på både fram- och baksida
  • Kontrollera att starten på kartan motsvarar aktuell start

Under tävlingen

  • Checka alla brickor i respektive fålla med checkenhet
  • Bocka av startande då de går in i fålla -3 min före tidsstart
  • Bevaka inpasseringen i fålla för kontrollangivelser -2 min före tidsstart
  • Bevaka inpasseringen i fålla för kartor -1 min före tidsstart; kartor fås i startögonblicket utom ungdom tom HD16 (vid sprint får även HD16 kartan först i startögonblicket)
  • Bevaka startlinje och elitstart
  • Hantera och kontrollera sen start
  • Starta öppna klasser genom startstämpling
  • Meddela Sekretariatet vid ev. ändringar av starttider, användning av reserv-brickor eller andra viktiga förändringar
  • Byt och skicka tillbaka checkenheter och den första omgången minutlistor till Sekretariatet när det är ca 1 timmes startdjup kvar
  • Skicka tillbaka resterande checklistor och minutlistor till Sekretariatet efter sista start

Efter tävlingen

  • Ta ner start inklusive startpunkt och vägvisning till start
  • Återlämna material till IP Skogen enligt överenskommelse med arena och materiel
  • Lämna tillbaka eget material såsom skyltar etc. enligt överenskommelse med arena och materiel
  • Lämna tillbaka SI-enheter till sekretariatet
  • Ta ner ev. start-toaletter enligt överenskommelse med toalett och dusch
  • Summera erfarenheter, ge rekommendationer till justering av arrangörshandboken